Saturday, January 22, 2011

Yang Kurik Kundi, Yang Merah Saga.

Kat ofis hari ni tinggal 4 orang je, sebab yang lain ke Batu Pahat untuk majlis perkahwinan salah sorang staff. Ku tak pergi sebab tak ada orang nak jaga rumah nanti. Maka, duduklah ku di ofis seperti biasa. Tadi ada call dari despatch UPS. Tanya ada pick up barang ke tak. Ku dan lain-lain memang tak tau sebab benda tu semua diuruskan oleh sorang staff kat ofis ni. Hari ni dia ada hal, balik awal. Tak kisah la semua tu. Ku jawab la telefon dengan penuh etika bekerja. Pung pang pung pang. Aku suruh dia call sendiri staff tu. Dia suruh aku SMS nombor telefon, maka ku pun mencari-cari telefon, baru sedar telefon tertinggal kat rumah. Ku nak pinjam handphone ofismate sorang lagi ni. Dia pun misplaced telefon dia, maka tercari-carilah kami berdua. Lepas tu, despatch UPS ni call balik (dalam masa 5 minit dari tadi), terus berkata,

Rakyat Malaysia itu : Mana nombor fon tadi?? Takde pun SMS! Dari tadi tunggu
Daku : Sorry ye, handphone tertinggal..
Rakyat Malaysia itu : Hah? Call balik! (terus hang up)
Daku pun call lah balik....

Rakyat Malaysia itu : Hah, mana nombor fon?
Daku : Kejap ye. (Ko ingat aku hafal no. fon semua orang ke?)

Sambil-sambil aku tengok kat list tu si despacth membebel-bebel

Rakyat Malaysia itu : Kenapa tak call balik? Gunalah otak sikit!
Daku : ???? Tengah cari telefon tadi, baru sedar tertinggal!
Rakyat : Mana no. fon??
Daku : 01----------
Rakyat Malaysia itu : Terima Kasih

Malas aku nak jawab, terus letak fon.

Ko ingat ko sorang je ke nak emo-emo. Aku bukan in charge bahagian logistik.
Lagipun benda ko nak tu, tak de kena mengena kat Main Office ni.
Benda tu semua kat Villa.
Sebelum ko nak emo-emo baik ko siasat dulu.

Lepas beberapa minit, orang dari ofis UPS call.
Nasib baik yang ni berbudi bahasa.

To despatch UPS, jagalah sikit bahasa tu.
Dah la awak tu berurusan terus dengan pelanggan.
Kami report kat ofis tu baru tau..

No comments: